In memoriam Theo van Hees

Op 16 november is helaas Theo van Hees overleden. Hij was lid van onze vereniging en drager van het Kruis van Verdienste. Om zijn daden nog een keer te laten leven, plaatsen wij hieronder de tekst van het Koninklijk Besluit waarbij hij destijds is onderscheiden.

K.B. no. 98 van 27 maart 1963

Theodorus Hermanus Franciscus van Hees, geb. Hoorn (N.-H.) 26 mei 1934, eerste-luitenant der mariniers (02212).

Heeft zich op 8 april 1962 bij een gevecht tegen vijandelijke infiltranten op het eiland GAG (NED.-NIEUW-GUINEA) onderscheiden door moedig en beleidvol optreden door een papoea-soldaat, die bij het eerste vijandelijke salvo werd getroffen, ongeacht het gevaar voor zijn eigen veiligheid onder vijandelijk vuur in veiligheid te brengen.

Op de foto is hij te zien als KLTZ, bij zijn afscheid als commandant van het Marine Bewakingskorps in 1984. (Foto via NIMH)