In Memoriam Rudi Hemmes

Op 13 november is helaas generaal-majoor b.d. Rudolf ‘Rudi’ Hemmes overleden, in zijn woonplaats Den Haag. Hij was een van de laatste Engelandvaarders en drager van het Kruis van Verdienste. Daarnaast is hij onderscheiden met onder andere het Verzetsherdenkingskruis en de Légion d’Honneur.

Om zijn daden nog een keer te laten leven, plaatsen wij hieronder de tekst van het Koninklijk Besluit waarbij hij destijds is onderscheiden met het Kruis van Verdienste.

K.B. no. 11 van 6 juli 1944
Rudolf Willem (‘Rudi’) Hemmes, geb. Harderwijk 20 juni 1923, dienstplichtig soldaat.
Wegens beleidvol voorbereiden en uitvoeren van een plan tot ontsnapping uit bezet Nederland, waarna, na vele moeilijkheden te hebben ondervonden, Engeland werd bereikt.

Na zijn aankomst in Engeland meldde hij zich bij de Prinses Irene Brigade en nam deel aan de bevrijding van Nederland. Na de oorlog is hij commandant van de Luchtmacht Kaderschool en voorzitter van de Stichting Genootschap Engelandvaarders geweest.