Selecteer een pagina

Jaap Hinderink

De vereniging heeft de laatste groet gebracht aan onze kameraad Jaap Hinderink. Bij de uitvaart in Laren heeft onze voorzitter de Koninklijke Besluiten voorgelezen waarmee Hilderink is onderscheiden.
Door daden verbonden.

Ons bereikte het droevige nieuws dat ons lid Jaap Hinderink, drager van de Bronzen Leeuw en het Kruis van Verdienste, is overleden.

Jaap Hinderink vluchtte op 17-jarige leeftijd uit bezet Nederland naar Engeland. Daar ging hij geheim werk doen. Met een parachute werd Hinderink in 1944 boven de Veluwe bij Voorthuizen gedropt, waarna hij verzetsactiviteiten op in Twente moest coördineren. Hij moest onder meer de weg voor de operatie Market Garden vrijmaken.

Om zijn daden nog eens te laten leven plaatsen we hier de teksten van de Koninklijke Besluiten waarmee de heer Hinderik onderscheiden is.

K.B. no. 2 van 26 juli 1943

Jacob Roelof (‘Jaap’) Hinderink, geb. Assen 8 nov. 1923, dienstplichtig sergeant.

Wegens:

Het beleidvol voorbereiden en uitvoeren van een plan tot ontsnapping uit bezet Nederland, waarna, na vele moeilijkheden te hebben ondervonden, Engeland werd bereikt.

K.B. no. 50 van 29 maart 1946

Jacob Roelof (‘Jaap’) Hinderink, geb. Assen 8 nov. 1923, tijdelijk benoemd reserve-tweede luitenant voor algemeenen dienst.

Wegens:

Bij de uitvoering van zeer belangrijke opdrachten in bezet Nederlandsch gebied, zich onderscheiden door bijzonder moedige en voortvarend optreden. Daarbij herhaaldelijk blijk gegeven van groot doorzettingsvermogen en initiatief en alle gevaren ten spijt, zich steeds met grote zelfopoffering gewijd aan het dienen van de Nederlandsche zaak.

Meer informatie over de heer Hinderink vindt u in dit artikel in de Stentor: https://www.destentor.nl/…/zwolse-oorlogsheld-jaap-hinder…/…

En in het AD: