Op 26 april is helaas Simon Hameete overleden. Hij was lid van onze vereniging en drager van het Bronzen Kruis, voor zijn moedige optreden in 1948 in Oost-Java. Kolonel der mariniers b.d. Hameete is 101 jaar oud geworden. Om de daden van de marinier nog een keer te laten leven, plaatsen wij hieronder de tekst van het Koninklijk Besluit waarbij hij destijds is onderscheiden.

K.B. no. 35 van 26 oktober 1949

Simon Jacobus Hameete, geb. Rotterdam 19 okt. 1922, eerste luitenant der mariniers van de Koninklijke Marine Reserve.

Heeft zich door moedig optreden onderscheiden op 17 oktober 1948 te Negororedjo (Oost-Java) tijdens een zuiveringsactie. In het bijzonder door, toen hij het bericht ontving dat zich in zijn patrouillegebied een goed bewapende, in aantal overmachtige terroristische bende ophield, onmiddellijk uit te rukken met een geringe eigen troepenmacht en de bende, die zich in een kampong-complex ophield, op moedige en juiste wijze aan te pakken, bijna geheel te vernietigen of gevangen te nemen, waarbij hem bovendien een aanzienlijke buit aan wapens en munitie in handen viel.

Tenslotte door tijdens deze actie o.a. onder zwaar automatisch vuur zonder te letten op gevaar voor eigen leven zijn afdeling voor te gaan en te bezielen.

Op de foto is hij te zien als luitenant-kolonel der mariniers. (Foto via NIMH).