In memoriam Joke Folmer

Vannacht is helaas mevrouw Joke Folmer overleden. Zij was lid van onze vereniging en draagster van de Bronzen Leeuw. Om haar bijzondere daden nog een keer te laten leven, plaatsen wij hieronder de tekst van het Koninklijk Besluit waarbij zij destijds is onderscheiden.

K.B. no. 34 van 22 december 1951

1128      Mevrouw Johanna Maria (‘Joke’) de Groot-Folmer, geb. Hoofddorp 3 juli 1923.

Heeft zich door het bedrijven van bijzonder moedige en beleidvolle daden in de strijd tegenover de vijand onderscheiden in de jaren 1943 en 1944 bij het vervoer van ruim driehonderd geallieerde militairen, waaronder een groot aantal leden van vliegtuigbemanningen.

Voorts was zij werkzaam bij het opsporen en identificeren van geallieerde militairen, die uit afgeschoten vliegtuigen waren neergekomen.

Het vervoer van al deze personen geschiedde per trein naar de Belgische grens, waarbij zij als geleidster optrad en hen aan z.g. passeurs overgaf.

In April 1944 werd zij gearresteerd en na berechting ter dood veroordeeld, welk vonnis niet is voltrokken.

Zij heeft belangrijke diensten aan de Geallieerde oorlogvoering bewezen.