In memoriam mevrouw Manusama – de Korte

Op 17 juni is helaas mevrouw Manusama – de Korte overleden. Mevrouw Manusama – de Korte was weduwlid van onze vereniging sinds haar echtgenoot, Hendrik Manusama BK, in 2000 overleed.

Om de daden van haar echtgenoot nog eens te laten leven, plaatsten wij hier de tekst van het Koninklijke Besluit waarbij Hendrik Manusama is onderscheiden.

K.B. no. 29 van 16 oktober 1952 Hendrik Stephanus Manusama, geb. Tambang Sawah (Sumatra), reserve-tweede luitenant van het wapen der cavalerie (legernummer 27.11.09.226), overl. Nijkerk 2 febr. 2000.

Heeft zich door moedig optreden tegenover de vijand heeft onderscheiden op 4 Januari 1952 bij het leiden van een nachtaanval op een vijandelijke stelling op een heuvel (Manusama Hill) in KOREA.
Nadat in de nacht van 3 op 4 Januari de aanval op dit vijandelijke steunpunt was mislukt, slaagde hij er in de volgende nacht tot de top door te dringen en de vijand, die veel gebruik maakte van handgranaten, er uit te werpen.
Hij gaan aan het hoofd van zijn aanvalsgroep tot de bestorming over en zijn inspirerend voorbeeld was de sleutel tot het succes.