Selecteer een pagina

In Memoriam C.J.P. Vereecke

Op 27 december is helaas de heer C.J.P. Vereecke overleden. De heer Vereecke was drager van de Bronzen Leeuw en lid van onze vereniging.

Om zijn daden nog een keer te laten leven, plaatsen wij hieronder de tekst van het Koninklijke Besluit waarbij hij destijds is onderscheiden.

K.B. no. 12 van 4 november 1948,

Camillus Johannes Petrus (‘Camiel’) Vereecke, geb. Sluiskil (gem. Terneuzen) 22 april 1926, tijdelijk aangesteld soldaat der 1e klasse-oorlogsvrijwilliger.

Heeft zich door het bedrijven van bijzonder moedige en beleidvolle daden in de strijd tegenover de vijand onderscheiden door op 23 November 1947, toen een eigen verkenningswagen in de na-avond in de nabijheid van Wangon (Midden Java) op een mijn liep en van drie zijden vijandelijk karabijn- en automatisch vuur werd ontvangen en bovendien op korte afstand handgranaten, met zijn 12.7 Colt het vuur op de aanvallende vijand te openen en dit onverschrokken voort te zetten, ook nadat hij zelf door een schot in zijn buik gewond geraakte. Beseffende dat niemand van de wagen-bezetting hem kon vervangen te blijven vuren totdat hij door bloedverlies daartoe niet meer in staat was. Aldus op beslissende wijze er aan mede te werken dat de vijandelijke aanval op de verkenningswagen mislukte.

Wij vestigen ook graag uw aandacht op dit artikel van Berton van Balveren over de heer Vereecke dat enkele jaren geleden is verschenen bij RTV Drenthe