De Vereniging Dragers Militaire Dapperheidonderscheidingen (Vereniging DMD) is gisteren onderscheiden met de Prins Mauritsmedaille.

De Koninklijke Nederlandse Vereniging Ons Leger, oprichter van de onderscheiding, is trots op de Vereniging DMD. Volgens Ons Leger is de vereniging al vele jaren bezig om het beeld te verbeteren dat de samenleving heeft van de krijgsmacht.

“Zo is de vereniging zichtbaar waar nodig en aanwezig waar mogelijk voor zowel oude als jonge veteranen.”

Minister Ank Bijleveld sprak in februari van dit jaar nog vol lof over de organisatie. Ze zei destijds het zeer belangrijk te vinden om “daden te laten leven”. Ze verwees daarmee naar het credo van de Vereniging DMD.

De Prins Mauritsmedaille werd op 6 juli 1935 door Ons Leger ingesteld. De onderscheiding is voor personen of instellingen die bijdragen aan de verhoging van het aanzien van de Koninklijke Landmacht. Ook is van belang dat op buitengewone wijze een bijdrage wordt geleverd aan de kennis van de krijgshistorie van de Nederlandse krijgsmacht.

De Prins Mauritsmedaille wordt lang niet elk jaar uitgereikt. In 2018 kreeg Omroep MAX de onderscheiding, terwijl het Korps Nationale Reserve de eer in 2015 ten deel viel.