Een bijzonder moment voor Nederlandse veteranen. Sinds gisteren wappert de driekleur boven de nieuwe Nationale Veteranen Begraafplaats in Loenen. Op de nieuwe begraafplaats, gelegen naast het Nationaal Ereveld Loenen, kunnen veteranen – en desgewenst hun partner – begraven worden, of worden bijgezet in een urnenmuur.

Het wordt een plek met een uniforme uitstraling die recht doet aan hun inzet voor vrede en veiligheid, wereldwijd. Een plek voor nabestaanden en bezoekers, dankzij een nieuw multifunctioneel Herdenkings- en Educatiecentrum over de inzet van Nederlandse militairen tijdens de Tweede Wereldoorlog en actuele internationale (vredes)missies.

De Nationale Veteranenbegraafplaats Loenen wordt ontwikkeld door de Stichting Nationale Veteranenbegraafplaats Loenen en de Oorlogsgravenstichting, met steun van onder meer het V-Fonds. Via de website nationaleveteranenbegraafplaatsloenen.nl is de voortgang te volgen.