In memoriam Leo Hendrikx

Gister bereikte ons het treurige nieuws dat kapitein-vlieger b.d. Leo Hendrikx is overleden. Hij was lid van onze vereniging en drager van het Kruis van Verdienste. Om zijn daden nog een keer te laten leven, plaatsen wij hieronder de tekst van het Koninklijk Besluit waarbij hij destijds is onderscheiden.

Leonard Willem Marie (‘Leo’) Hendrikx, geb. Roermond 21 sept. 1923, dienstplichtig soldaat

Wegens het beleidvol voorbereiden en uitvoeren van een plan tot ontsnapping uit bezet Nederland, waarna, na vele moeilijkheden te hebben ondervonden, Engeland werd bereikt.

Twee jaar geleden vloog hij nog in een Spitfire over Eindhoven, geflankeerd door 2 F-16’s. U leest daar meer over in de Gelderlander.