Vorige maand is lid van onze vereniging Rolf Smagge overleden. Rolf was drager van het Bronzen Kruis voor zijn moedige optreden tegen vijandelijke parachutisten in Nieuw-Guinea in de vorige eeuw. Rolf is 94 jaar worden. Om zijn daden nog een keer te laten leven, plaatsen wij hieronder het Koninklijk Besluit waarbij hij destijds is onderscheiden.

K.B. no. 98 van 27 maart 1963

Rolf Smagge, geb. Soerabaja 28 nov. 1929, kapitein der mariniers. Heeft zich meermalen onderscheiden door moedig optreden tegen vijandelijke parachutisten in NEDERLANDS-NIEUW-GUINEA, onder meer door op 1 juni 1962, toen zijn eenheid ten noorden van FAK-FAK onder hevig vijandelijk vuur kwam en één groep daardoor gebonden werd, met voorbijgaan van gevaar voor eigen leven de overige mariniers voor te gaan in de tegenaanval waardoor de numeriek sterkere vijand gedwongen werd het vuur te staken en op de vlucht te gaan.

(Foto: archief Nederlands Instituut voor Militaire Historie)