portretten

In samenwerking met het ministerie van Defensie is een serie portretten gemaakt van dragers van militaire dapperheidsonderscheidingen. Verschillende van onze leden en hun kameraden werkten hier aan mee.

Ruud van Dijken

Als Ruud van Dijken op 7 september 2008 deelneemt aan een patrouille in Afghanistan wordt een voertuig voor hem getroffen door een bermbom. Ruud, opgeleid als Combat Life Saver, aarzelt niet en rent met gevaar voor eigen leven op het brandende voertuig af om hulp te verlenen aan zijn kameraden.

Stephan

Tijdens zijn uitzending naar Afghanistan, als commandant van een Operational Mentoring and Liaison Team (OMLT), komt Stephan regelmatig in vuurcontact met de vijand. Voor verschillende acties tijdens die periode is hij onderscheiden met de Bronzen Leeuw.

René Tuithof

Never leave a man behind. Adjudant van de mariniers René was in 2009 in Afghanistan met Task Force 55, een gemengde eenheid waar operators van NLMARSOF en het Korps Commandotroepen nauw samenwerkten. René vertelt over een noodlottige hinderlaag waar een collega sneuvelde, en waarom ze met het team alles op alles hebben gezet om hem terug te halen. Voor zijn daden werd René onderscheiden met het Bronzen Kruis.

Michel en Martin

Michel en Martin zijn in 2007 voor de VN in Zuid-Soedan, als ze onder vuur worden genomen door Zuid-Soedanese militairen. Samen weten de ongewapende marechaussees zichzelf en drie VN-medewerksters veilig uit de vuurlinie te krijgen. Michel en Martin zijn voor hun daden onderscheiden met het Kruis van Verdienste.

Peter Tankink

Peter neemt als ervaren F-16-vlieger in 1999 deel aan NAVO operatie ‘Allied Force’ om de humanitaire catastrofe in Kosovo te beëindigen. Tijdens de vluchten boven voormalig Joegoslavië worden Peter en zijn collega’s zwaar onder vuur genomen maar weten zij hun missie met succes te volbrengen. Peter is voor zijn daden onderscheiden met het Vliegerkruis.

Bent u Drager Militaire Dapperheidsonderscheiding?

en wilt u ook vermeld worden op deze site?

U helpt ons enorm door uw KB (als Wordbestand) in te sturen, samen met een locatie en (eventueel geanonimiseerde) foto naar communicatie@verenigingdmd.nl

Of laat uw gegevens achter via de site!

U hoort z.s.m. van ons!