Harm en theo

De toenmalig sergeant van de mariniers Harm en marinier der 1e klasse Theo zijn als kikvorsman van een speciale marinierseenheid toegevoegd aan Hr.Ms. Zuiderkruis. Het marineschip maakt deel uit van de antipiraterijoperatie Atalanta van de Europese Unie.

De dag na de succesvolle sabotageoperatie van de collega’s Dennis en Alex staat een nieuwe sabotageoperatie gepland. Sergeant Harm en marinier Theo werpen zich vrijwillig op om deze operatie uit te voeren. Het doel is om ongezien een explosief te plaatsen op een piratenschip, dicht aan de Somalische kust. Door eerdere sabotagemissies van de mariniers zijn de piraten mogelijk extra alert.

Aan boord zijn ten minste 3 wachtposten aanwezig. De Somalische piraten beschijnen regelmatig het wateroppervlak. De mariniers zijn volledig op elkaar aangewezen, vanaf het moment dat ze onder water zijn. Het mariniersduo verplaatst zich met een onderwaterscooter richting het piratenschip. Marinier Theo bestuurt de onderwaterscooter. Omdat hij af en toe boven moet komen om te navigeren en niet weet of ze gezien worden door de met zaklampen schijnende piraten, kiest hij ter plekke voor een alternatieve naderingsroute.

Sergeant Harm is teamleider en verantwoordelijk voor het plaatsen van de explosieven en voor het activeren van de ontsteking. De mariniers moeten improviseren: het explosief blijkt niet te passen op de geplande plaats. Sergeant Harm bedenkt ter plekke een alternatieve plaats en de mariniers weten het explosief te bevestigen.

Tijdens de terugkeer naar het ophaalpunt, volgt de explosie. Hierop brengen de piraten aan boord van het gesaboteerde schip en vanaf de kust vuur uit in de richting van de mariniers. Door de geslaagde actie kon het schip langdurig niet meer worden ingezet als piratenmoederschip of logistiek schip.

Bron: defensie.nl

Bent u Drager Militaire Dapperheidsonderscheiding?

en wilt u ook vermeld worden op deze site?

U helpt ons enorm door uw KB (als Wordbestand) in te sturen, samen met een locatie en (eventueel geanonimiseerde) foto naar communicatie@verenigingdmd.nl

Of laat uw gegevens achter via de site!

U hoort z.s.m. van ons!